Monday, February 9, 2009

...yang mana satukah pilihan terbaik??...

pagi tadi dapat msg dr nora. ajak trun mlka nex week tok register smbg blja. tetibe aku jadik sgt panik. aku sendiri pon tatau kemana hala tuju idop aku. aku cpt2 online untuk tnya sape2 punya pendapat. and i saw puan azlianor tgh online. after sesi ym yg berjela-jela.. then aku lebih kepada ingin bekerja dari smbg study. mmg la mak aku yg suruh aku smbg study dari dok umah saje xkeje. tapi setelah difikir2 kan... setelah panduan dan nasihat rakan2...


dr zaharim : better keje dulu.cari pengalaman then baru smbung.


ain : klu ade master pon, company tkot nk ambik.dorg prefer yg degree je. xpyh byr byk2.


puan azlianor :



kalu smbg belajar, ada baik buruk nya..
kalu ada master.. nk minta keje nnt ssh sbb kelayakan tinggi sgt.. sbb dh ada master berbanding ada degree je..
rata2 company xnk ada master melainkan company tu bidang research atau bidang pelajaran..
ada 2 cara: -
yg pertama, kalu jd IT professional, cari keje ke arah tu dn develop pengalaman.. kalu boleh, sambil keje, sambung master part time.. jd pengalaman dn master seiring..
sambil keje sambung master by research lebih baik sbb ada kaitan dgn keje.. kalu nk teruskan profession sbg IT professional
yg kedua, kalu nk jd lect gak.. bina pengalaman secukup2nya dlm 5thn lebih.. dan sambil tu buat master by coursework.. sbb master by coursework lebih baik dr master by research kalu nk jd lect..
kalu dh keje 5 thn.. pastu apply master part time biasanya 2 thn.. bila dh grad master.. mksdnya awk dh ada master dn 7 thn pengalaman.. masa tu laa cuba apply lect..
mudah2an dpt..
tp dlm masa keje2 tu.. awk akan tau ssh senang keje IT professional.. mngkn masa tu awk dh menjurus ke bidang baking..
masa akan menentukan bila patut berubah..nk ingatkn lg.. nk jd lect.. apply master by coursework.. nk jd IT pro.. apply master by research..
kalu ada master by research pastu nk jd lect.. x salah.. cuma lect, teori kena kuat.. teori kuat leh dpt masa master by coursework..



so selepas berbincang dengan mak aku, aku hold dulu part smbung study tu and cari keje dulu(tu pon klu ade org nk hire aku). kmpol experience. n nak ikutkan minat aku, aku teruskan carik ilmu dalam baking je. then bisnes.


k,itu sahaja. babai

2 comments:

Anonymous said...

well i guess this is the right decision for u.. and maybe me..
else, i'd be a datin. =)

Anonymous said...

haha salah satu pesanan puan azlianor... carik la datuk..nnt leh jadik datin.. xpyh pikir keje2 lagik da.. :P

uih...aku bt choc chip cupcake arinih... kali nih sedapppp. tp xbrni nk mkn byk2 tkot gemok lgik... hhahaha :P